Dienstverlening moet helder zijn

donderdag, 28 februari 2013

Het moet kraakhelder zijn welke dienstverlening consumenten mogen verwachten en wat de kosten daarvan zijn. De AFM reageert met deze stellingname onder meer op een uitzending van RTL Nieuws gisteren waaruit bleek dat de de kosten voor het openen van een bankspaarrekening sterk uiteenlopen en moeilijk vergelijkbaar zijn. "Daar is de consument niet mee geholpen", aldus de toezichthouder.

Door het provisieverbod krijgen consumenten volgens de AFM meer inzicht in wat ze betalen voor advies en distributie van financiële producten. Door de transparantie kunnen ze een betere keuze maken voor het soort dienstverlening en voor een bank, verzekeraar of onafhankelijk financieel diensverlener, zo meent de toezichthouder.

"Het is de verwachting dat hierdoor meer concurrentie ontstaat op de prijs en kwaliteit van financiële diensten en producten. Dat is goed nieuws voor de consument."

De toezichthouder benadrukt dat het belangrijk is dat banken, verzekeraars en onafhankelijke adviseurs consumenten in staat stellen om gemakkelijk hun weg te vinden in deze nieuwe situatie. Tot het nieuwe standaard dienstverleningsdocument in werking treedt "moeten marktpartijen zelf zorgen dat hun informatie duidelijk en vergelijkbaar is voor de consument." "Aanbieders moeten een kostprijsmodel ontwikkelen en gebruiken om de advies- en distributiekosten te bepalen. (...) De AFM let scherp op de juiste toepassing van dit kostprijsmodel, waaronder ook de wijze waarop dit bij bankspaarproducten wordt toegepast. Op het moment dat de AFM onverklaarbaar grote verschillen ziet in de kosten van verschillende diensten, kan dat aanleiding zijn voor nader onderzoek."

Ten aanzien van execution only meldt de toezichthouder dat de consument zichzelf de vraag moet stellen of ze financieel advies nodig hebben. "Bij complexe producten met fiscale componenten (bijvoorbeeld banksparen) doen consumenten er verstandig aan om bij twijfel deskundig advies in te winnen. Aan dat advies hangt een prijskaartje. Het is goedkoper als consumenten zelfstandig een financieel product afsluiten, maar dat is niet voor iedereen geschikt. Het is belangrijk om te beseffen dat een verkeerde keuze veel geld kan kosten in de toekomst."

(bron; AMWeb)